09 March 2010

Belajar Bahasa Bangla


Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan.Kat sini saya nak kongsikan kepada anda cara nak paham maksud dan sebut bahasa Bangladesh dengan betul. Yela benda ni mungkin tak seberapa tapi harus dikongsikan bersama.
Semua makna dan sebutan di dalam kamus ringkas ni bukanlah diambil daripada mana-mana kamus atau pihak yang professional. Cuma dipelajari secara langsung oleh saya sendiri dengan beberapa pihak. Jadi sekiranya ada kesilapan ejaan atau sebutan maka ianya tidak disengajakan.Tq.

KAMUS BANGLA - MELAYU

PERKATAAN HARIAN

Kaiso = sudah makan
Kaisi = sudah
Ami = saya
Tumi = awak
Jan’nena = tidak faham
Namaz = solat
Cigarette = rokok
Gonobad = terima kasih
Se’ lai = jahit
Shat = baju
Genji = t-shirt
Kemonaso = sihat
Kamanoso = apa khabar
Panni = air
Baba/Abba = bapa
Kaka = pak cik
Bayya = abang
Amma = ibu
Nana = nenek
Neta’k = datuk
Butc’ho = faham
Mittu = mati
Badh = nasi
Pagal = gila
Murugi = ayam
Mach = ikan
Manchor = lembu
Karlses = sudah siap/selesai
Shuta = benang
Koti = hilang
Taka/kora = duit
Betton = gaji
Rakkora = marah
Rakkurina = tak marah
Karap = jahat
Sele = lelaki
Mei = perempuan
Chata = payung
Dawat = jemput/undang
Dewak = bayar
Kata = potong
Gram = kampung
Shompuna = lipat
Eshehsi/Tekeeshesi = balik
Kawaisi/kawaiso = belanja
Pants = seluar
Boish = umur
Oshuso = sakit
Jamainaka = simpan
Patkormu = masak
Gosol = mandi
Prosyikon = latihan/trainning
Syai Joggor = tolong
Tumarnamki = nama
Bondhu = kawan
Asyoff = masuk
Shohos = senang
Darr = pinjam
Bisti = hujan
Ghum Nidda = tidur
Balobashi = suka
Balobashina = tak suka
Balowaso = apa khabar
Balowashi = ada baik
Balonai = kurang baik
Darr = pinjam
Map = minta
Purishka = basuh
Kanda = sejuk
Gorom = panas
Bisti = hujan
Shonda = malam
Shondo = jangan
Hubbalo = sangat cantik
Lekar Pora = tulis
Koti = hilang
Mosjed = masjid
Noster = rosak
Asya = mari
Boi = buku
Bull = lupa
Suwar = babi
Hasyi = senyum
Baihuwejo = keluar
Wikane = sana
Ekane = sini
Juq = moden
Upuha = percuma
Narikel = kelapa
Pottaka = bendera
Marka = Gambar

NOMBOR
Ex = Satu
Dui = dua
Tin = tiga
Chai = empat
Pass = lima
Choi = enam
Shad = tujuh
Ard = lapan
Loi = Sembilan
Dosh = sepuluh

AYAT-AYAT RINGKAS
Amnehi Jamta = faham sedikit sahaja
Ami Tumake Balobashi = saya cintakan awak
Ami Tumake Balobashina = saya tidak cintakan awak
Amar Montabaluna = hati saya susah
Ami Kait = saya makan
Ami Cigarette Pan Kurina = saya tidak merokok
Ami Bolegasi Bull = saya sudah lupa
Hala Bai Hala = “ Apalah kamu ni ! ”

33 comments:

  1. Saya ada kawan bangladesh..sy dh boleh paham apa yg mereka bualkan..cuma nk respon blk x mahir lg....simple ayat tu boleh..😊

    ReplyDelete
  2. Kalau "pendek" bahasa bangla ape eh

    ReplyDelete
  3. Boleh translate tak ni makna apa.

    Amar barite problem tai amar ak lokko takar tai tomi jodi paro tahole amar onek help hobe pore ami tomake somoy moto diya dabo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya mempunyai masalah di rumah, jadi saya mempunyai satu lakh rupee, jadi jika anda boleh membantu saya, saya akan memberikannya kepada anda pada masanya.

      Delete
  4. Apa maksud sona ? And baccha ?

    ReplyDelete
  5. Saya pun sedang nak belajar bahasa bangla.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Kalau perkataan 'MAMA' dalam Bangladesh tu apa maksudnya ye

    ReplyDelete